واژهی اعمی در قرآن
«اعمی» از ماده «عمی» است كه مؤنث آن عمیاء و جمع آن عُمی و عُمیان است؛ مثل كلام الهی كه میفرماید: «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» و مثل «صُمّاً وَ عُمْیَاناً».
نویسنده: عباس كوثری
«اعمی» از ماده «عمی» است كه مؤنث آن عمیاء و جمع آن عُمی و عُمیان است؛ مثل كلام الهی كه میفرماید: «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» (1) و مثل «صُمّاً وَ عُمْیَاناً» (2).
این كلمه به معنای نداشتن چشم است و انتساب آن به قلب، كنایه از گمراهی است كه علاقه بین نداشتن چشم و گمراهی، عدم راهیابی است. (3) فرق آن با «عمه» این است كه اعمی نابینایی در چشم و قلب است؛ اما كاربرد ماده «عمه» فقط در كوردلی و نادرستی اندیشه است. (4) كلمه اعمی در قرآن كریم در دو معنا به كار رفته است.
آیاتی كه میآید نمونههایی از كاربرد «عمی» در معنای گمراهی و فقدان بصیرت است: «وَ مَنْ کَانَ فِی هذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَى» (9)، «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ» (10)، «وَ مَا أَنْتَ بِهَادِی الْعُمْیِ عَنْ ضَلاَلَتِهِمْ» (11) و «وَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِّرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْهَا صُمّاً وَ عُمْیَاناً» (12).
كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول
این كلمه به معنای نداشتن چشم است و انتساب آن به قلب، كنایه از گمراهی است كه علاقه بین نداشتن چشم و گمراهی، عدم راهیابی است. (3) فرق آن با «عمه» این است كه اعمی نابینایی در چشم و قلب است؛ اما كاربرد ماده «عمه» فقط در كوردلی و نادرستی اندیشه است. (4) كلمه اعمی در قرآن كریم در دو معنا به كار رفته است.
كاربردهای اعمی در قرآن
1. نابینایی
همانند آیات «لَیْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ» (5) و «عَبَسَ وَ تَوَلَّى *أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى» (6).2. گمراهی و فاقد بصیرت
راغب مینویسد: كلمه «عمی» در فقدان چشم و بصیرت، كاربرد دارد، بلكه قرآن فاقد چشم را در مقایسه با فاقد بصیرت، اعمی و نابینای واقعی نمیداند، آنجا كه فرموده: «فَإِنَّهَا لاَ تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَ لکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ» (7): دیدگان نیست كه نابینا میشود، بلكه دلهایی كه در سینههاست نابینا میشود. (8)آیاتی كه میآید نمونههایی از كاربرد «عمی» در معنای گمراهی و فقدان بصیرت است: «وَ مَنْ کَانَ فِی هذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَى» (9)، «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ» (10)، «وَ مَا أَنْتَ بِهَادِی الْعُمْیِ عَنْ ضَلاَلَتِهِمْ» (11) و «وَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِّرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْهَا صُمّاً وَ عُمْیَاناً» (12).
پینوشتها:
1. بقره: 171.
2. فرقان: 73.
3. احمد فیومی؛ المصباح المنیر، ج1و2، ص431. نیز رك: حسین راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص588.
4. محمود زمخشری، الكشاف، ج1، ص 69.
5. فتح: 17.
6. عبس: 1-2.
7. حج: 46.
8. حسین راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص588.
9. اسراء: 72.
10. بقره: 18.
11. روم: 53.
12. فرقان: 73.
كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}